Opinie mają znaczenie. Co do tego chyba nie muszę nikogo przekonywać. A gdzie ludzie najchętniej poszukują oraz dzielą się swoimi opiniami? Oczywiście w Internecie. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na te, które umieszczane są na Facebooku i w Google. I to właśnie na tych drugich chciałbym się dzisiaj skupić. Są one pierwszą informacją na jaką trafia użytkownik szukający informacji o naszym biznesie. Jednak aby móc zbierać opinie należy utworzyć konto w serwisie Google Moja Firma. Do czego oczywiście serdecznie was zachęcam. Oprócz możliwości zbierania opinii, po założeniu konta, wasza firma będzie pojawiała się również w wynikach wyszukiwania dostępnych na mapie oraz zwiększy się wasza wiarygodność. Konto w Google Moja Firma ma także pozytywny wpływ na wasze SEO, czy pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Gdy założycie już swoje konto przyjdzie czas na zebranie opinii. Jak zrobić to najszybciej?

Możecie wykorzystać do tego celu swoich aktualnych klientów, którzy posiadają adresy mailowe na Gmailu. Wystarczy, że wyślecie do nich wiadomości z pytaniem czy mogliby je wam po prostu wystawić.

Co oprócz prośby można zawrzeć w takiej wiadomości? Wypadałoby maksymalnie ułatwić wystawienie pochlebnego komentarza na temat naszej działalności. Można oczywiście wysłać link do naszego profilu w Google Moja Firma. A gdyby tak wysłać link bezpośrednio do okienka z wystawianiem opinii? A przy okazji domyślnie zaznaczyć pięć gwiazdek? Brzmi zbyt dobrze? Może, ale nic w tym skomplikowanego. Aby wygenerować link, który następnie wyślemy na wszystkie adresy mailowe w domenie gmail.com, należy wejść na stronę http://pleper.com/

Następnie wybieramy z menu pozycję Tools oraz Google Review Link Generator.

W polu Autocomplete field wprowadzamy nazwę naszej firmy. Czasami konieczne będzie podanie również miasta lub ulicy.

Po wczytaniu naszych danych z Google na dole pojawi się przycisk Generate the awesome link.

A po chwili … Kilka wersji linku, który możemy skopiować. Pierwszą opcją jest link do okna z opinią z zaznaczonymi domyślnie pięcioma gwiazdkami 😉

Case study

Tematem opinii w Google zainteresowałem się bardziej po kontakcie z firmą Guitar Help z Warszawy, gdy szukałem miejsca, w którym mógłbym naprawić swoją gitarę. Skorzystałem wtedy z mechanizmu, który sam nazwałem kiedyś e-pocztą pantoflową – czyli po prostu zapytałem znajomych na portalach społecznościowych, czy mogliby kogoś polecić. I tak właśnie dowiedziałem się o istnieniu Guitar Help. Po wpisaniu ich nazwy w Google przeżyłem mały szok. Ponad 100 opinii?? Jak to możliwe? Dużo większe firmy nie posiadają często nawet połowy tej liczby.

Guitar Help opinie

Na odpowiedź nie musiałem długo czekać. Po naprawieniu gitary (sam proces oceny sprzętu i naprawy mógłbym opisać dodatkowo jako idealny przykład upsellingu i wzorowej obsługi klienta), właściciel zapytał mnie czy jestem zadowolony. Odpowiedziałem, że jak najbardziej. Moja gitara nie brzmiała nigdy tak dobrze. Po uzyskaniu twierdzącej odpowiedzi, spytał czy posiadam konto na Gmailu. I tu również moja odpowiedź była twierdząca. Padło w końcu trzecie pytanie – czy w związku z tym, mógłbym wystawić Guitar Help opinię na Google. – Oczywiście – opowiedziałem, ze szczerą chęcią sprawienia im pozytywnej rekomendacji. Przezorny właściciel spytał czy mógłbym w takim razie zostawić adres mailowy, to on wyśle mi po prostu linka. Będzie łatwiej. A przy okazji nie zapomnę. Czy bym zapomniał? Oczywiście istniało takie ryzyko, a chęć wystawienia opinii pewnie malała by z czasem. Piętnaście minut później na maila przyszedł link, po kliknięciu którego zostałem przeniesiony na wizytówkę Guitar Help w Google. Kliknąłem przycisk Dodaj opinię, wybrałem 5 gwiazdek i wystawiłem krótką laurkę.

Sam mail mógłbym oczywiście wyglądać ciut lepiej 😉 Natomiast proces jest moim zdaniem wzorcowy.

Wygenerujcie wasze linki, wyślijcie do klientów i czekajcie, aż wasz profil wypełnia się, mam nadzieję, tylko i wyłącznie pozytywnymi opiniami!